Daniela Palade Teodorescu / 14.04.2021 / 09:54

Cultura urii în Social Media și efectele pe termen lung

Despre hateri s-a scris mult – că le pute totul, că se cred instanțe superioare în orice domeniu, că preferă să chibițeze mai degrabă în spatele ecranelor decât să își asume public opiniile. Dacă pornești de la premiza că în social media, oricine poate posta orice, atunci pare mai ușor de acceptat faptul că derapajele se intensifică și că este esențial să nu o iei personal.

Te agasează agresivitatea crescută din Social Media? Indiferent că postezi pro-vaccinare sau pentru prudență la vaccinare, e imposibil să nu îți iei „scatoalce” verbale de la o tabără sau alta. Spun vaccinare, pentru că e noua politică ce monopolizează subiectele de discuție în social media. Urmează imediat politica aceea la care ne pricepem cu toții, parentingul în legătură cu care toți ne susținem expertiza absolută, sportul – cu predilecție fotbalul. De la comentarii scurte, tăioase și care desființează totul, la adevărate prelegeri scrise în același scop. Mulți reacționează fără să stea pe gânduri, impulsiv, fără a trece prin filtrul rațiunii, fără a căuta argumente pertinente. Nu mai comentez despre felul agramat în care sunt redactate aceste comentarii, o agresiune în sine pentru cei care mai pun preț pe felul în care te exprimi în lume, fie ea și una virtuală. Și uite-așa, această agora care este Social Media generează cea mai importantă cultură a prezentului, cea a urii.

Nu te mai miră atunci că deținătorul celor mai multe like-uri în social media e un ou – cel mai banal dintre câte există – atât de nude și natural, încât e dezarmant (world_record_egg). Poate că acesta e indicativul de neutralitate pe care trebuie să îl exprime acum postările.

Conform studiilor Reveal Marketing Research, 83% dintre români accesează social media. Pe de altă parte, potrivit sondajului de opinie intitulat „Neîncrederea publică: Vest vs. Est, ascensiunea curentului naționalist în era dezinformării și fenomenului știrilor false”, 55% dintre români sunt de părere că în ultimele luni au fost expuși la știri false și dezinformări. E un paradox, unul dintre multele cu care ne confruntăm în această perioadă de pandemie și infodemie.

Social Media se va diviza în numeroase bule în care oamenii din comunități se adună pentru a se proteja unii de alții. În consecință, pentru un jurnalist, este esențial să aibă un site, blog, un newsletter prin care să se adreseze unei comunități restrânse. Pe viitor, Social Media se va diviza în bule, grupuri închise cu reguli clare, exclusiviste care să protejeze de agresivitatea crescândă din acest mediu.

Despre acest fenomen am discutat pe larg și în trainingul „Jurnalismul în era social media”, susținut de Cristian China Birta în campania #respectjurnalistii, proiectul de responsabilitate socială al TUDOR Communication. Poți vedea înregistrarea trainingului în linkul atașat.

LINK VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=yOBdYEVEA-o&list=PLFeO8bhRCzTPVlOx0M6XlYDfY08TWNVL&index=15&ab_channel=TuValueReporters https://www.youtube.com/watch?

Despre companie: TUDOR Communication, agenția de PR, comunicare și branding personal formată din jurnaliști cu experiență, crede în învățarea continuă și se implică activ în dezvoltarea jurnalismului în România, prin organizarea de traininguri și workshopuri gratuite care să ajute jurnaliștii să se promoveze, să se reinventeze, să se adapteze la o lume în continuă schimbare, să redevin o voce pentru o societate normală, bazată pe valori.

SHARE:

MOST VIEWED NEWS

De la remotopia la biroul hibrid

Cum poți schimba o lume ne-bună? Fii bun!

SOS – ne mor profesioniștii!