CRISTINA PROFEANU / 25.01.2023 / 08:52

Piața muncii trece printr-o situație paradoxală în 2023, dar care ar putea transforma mulți angajați în antreprenori

București, 25 ianuarie, 2023 - Piața muncii din România trece prin transformări substanțiale, fiind supusă influențelor unui cumul de factori interni și externi ale căror efecte sunt obervabile încă din prima lună a anului curent. Principala caracteristică a pieței este paradoxul, sunt de părere experții în resurse umane. În trimestrul al treilea din 2022, rata de ocupare a populaţiei în vârstă de 20-64 ani a fost de 68,9%, în condițiile în care populaţia activă a României era de 8,26 milioane de indivizi, dintre care 445.500 erau şomeri. Pe parcursul întregului an 2021, rata de ocupare a fost de 61,9%, iar numărul șomerilor era de 459.000. Cu toate acestea, la începutul anului 2023, piața muncii se confruntă cu un pardox: companiile caută angajați, dar nu îi găsesc, iar acest lucru ar putea genera o reducere a numărului de angajați din companii, dar, totodată, și la o creștere a numărului de furnizori de servicii.

„Pe piața muncii din România vedem un paradox: foarte mulți oameni sunt în căutare activă a unui loc de muncă, însă puțini dintre ei sunt contactați de către recruitori sau angajatori. Explicația este simplă, anume că oferta nu satisface cererea. În plus, candidații au început să fie mai selectivi și, pe lângă salariu, pun tot mai mult accent pe beneficii. În unele situații, însă, aceste beneficii fie nu există în oferta angajatorului, fie sunt considerate insuficiente de către candidat. Drept urmare, ne găsim în situația în care deși există și cerere, și ofertă de locuri de muncă, totuși, înregistrăm un deficit în ambele”, spune Cristina Profeanu, Managing Partner și Specialist HR în cadrul agenției de recrutare cristinaprofeanu.ro.

Dar aceasta nu este o situație nouă, pentru că discrepanța semnificativă între cererea și oferta de locuri de muncă este resimțită de peste doi ani. Numărul de firme nou înmatriculate SRL-D (Societate cu Răspundere Limitată-Debutant) în luna ianuarie este în scădere dramatică în ultimii trei ani. Potrivit datelor Registrului Comerțului, în ianuarie 2022 au fost înregistrate doar 25 astfel de entități comerciale, față de 35 în ianuarie 2021 și 47 în ianuarie 2020. În același timp, numărul firmelor radiate la nivel naţional a crescut cu 10,44% în primele zece luni din 2022, comparativ cu perioada similară a anului trecut, până la 58.276 radieri, iar rata de ocupare este în scădere.

O altă tendință tot mai vizibilă este interesul candidaților de a avea propriile firme și de a renunța la statutul de angajații full-time. De altfel, aproximativ 80% dintre candidații aflați în căutarea unui loc de muncă în IT preferă o colaborare B2B cu angajatorul, procentaj care scade la 45% în cazul sectorului de proiectare în construcții și la 40% în domeniul marketingului digital. În sectorul contabilității și resurselor umane, 35% dintre candidați înclină balanta spre freelancing.

„Provocările firmelor care angajează sunt următoarele: există candidați care nu au un loc de muncă de 6 -12 luni, dar nu vor să facă nicio concesie privitoare la oferta financiară. Pe de altă parte, există candidați care se orientează spre freelancing, un fenomen care a luat mare amploare în domenii precum IT, consultanță, marketing digital, inginerie, dar și contabilitate sau HR. Vor fi tot mai puțini angajați care vor dori să lucreze în condițiile pe care le cunoaștem - program fix, muncă de la birou etc, dar vom avea tot mai mulți furnizori de servicii. Pentru reducerea costurilor, dar și pentru găsirea de competențe în servicii, companiile ar trebui să fie deschise la alte forme de colaborare decât cele tradiționale. De aceea, cred că, pe termen lung, vor avea de câștigat companiile deschise la un sistem de bonusare - inclusiv prin acceptarea programului de muncă hibrid, zile suplimentare de concediu – și un sistem corect și transparent de evaluare a angajaților”, adaugă Cristina Profeanu, Managing Partner și Specialist HR în cadrul agenției de recrutare cristinaprofeanu.ro

În 2023, companiile vor fi tot mai interesate să își diminueze costurile, și vor face acest lucru inclusiv prin externalizarea punctuală a unor servicii, ceea ce are potențialul de a crește numărul de angajați part-time, dar și de a majora numărul firmelor nou-înființate, în special SRL-uri și PFA-uri. Angajatorii au nevoie de angajati autonomi, care să intre direct în activitate încă de la angajare, dar candidații disponibili își doresc o schimbare în carieră ce necesită training și efort. Joburile care sunt restructurate sunt cele din departamentele suport în general.

Pentru a se adapta acestor schimbări, companiile de retail, din sectorul producției industriale și din alte domenii unde este posibil, se vor orienta către digitalizare și dotarea cu echipamente, înlocuind astfel forța de lucru umană cu anumite softuri sau utilaje. Totuși, acest context va crea și premiza apariției de noi calificări, precum cea de operator a noilor echipamente. În domeniile unde această înlocuire nu va fi 100% posibilă, companiile vor trebui să comunice transparent și să accepte negocierea cu acei candidați pe care îi consideră valoroși.

Descrierea Companiei:

Descrierea Companiei: Agenția de recrutare cristinaprofeanu.ro recrutează și selectează candidații în vederea angajării, oferă coaching de carieră pentru candidații care vor reconversie profesională sau sunt la început de drum, organizează workshop-uri de comunicare specifică mediului de business.

SHARE:

LATEST NEWS

Jan 26,08:00

Tendințele anului 2023 în industria evenimentelor: Cererea pentru evenimente outdoor și exclusiviste în țări precum Grecia este în creștere

Dec 16,15:21

2023 ADUCE SCHIMBĂRI DE STRUCTURĂ ORGANIZAŢIONALĂ ÎN COMPANIILE ROMÂNEŞTI. CARE SUNT NOUTĂŢILE MENITE SĂ LE PĂSTREZE COMPETITIVE

Dec 5,00:19

81% DINTRE MAME PREFERĂ CUMPĂRĂTURILE ONLINE ATUNCI CÂND VINE VORBA DE PRODUSELE PENTRU COPII

Dec 2,15:07

UN START-UP ROMÂNESC PREGĂTEŞTE EXTINDEREA INTERNAŢIONALĂ LA NICI 2 ANI DE LA ÎNFIINŢARE ŞI LANSEAZĂ O RUNDĂ DE FINANȚARE SEED DE 500.000 DE EURO

Nov 23,08:40

30 DE START-UP-URI ROM NEŞTI INTRĂ ÎN CURSA PENTRU PARTICIPAREA LA CELE MAI MARI CONFERINŢE INTERNAŢIONALE DIN LUME DEDICATE BUSINESS-URILOR INOVATIVE

Nov 22,11:10

PAYTEN, LIDER ÎN SOLUŢII DE PLATĂ, DEVINE FURNIZORUL LOCAL AL DIEBOLD NIXDORF PENTRU SOLUȚIILE HARDWARE ȘI SOFTWARE DESTINATE SECTORULUI BANCAR

Nov 16,19:33

SERVICIILE ON DEMAND, SOLUŢIA COMPANIILOR PENTRU CRIZA DE SPECIALIŞTI DIN DOMENIUL DIGITAL MARKETING

Nov 15,10:23

CONFLICTELE LA MUNCĂ, PRINCIPALA CAUZĂ A PIERDERILOR PROVOCATE DE ANGAJAŢI ÎNTR-O FIRMĂ

Nov 14,11:42

LIPSA MEDICAMENTELOR DIN FARMACII ÎI DETERMINĂ PE ROMÂNI SĂ CUMPERE DIN STRĂINĂTATE. PREVENŢIA OCUPĂ 1% DIN TOTALUL CHELTUIELILOR

Nov 11,12:42

VÂNZĂRI DE PESTE 88 DE MILIOANE DE EURO PENTRU GRUPUL ASEE, ÎN AL TREILEA TRIMESTRU DIN 2022. CUM AU CRESCUT VENITURILE CU 53% FAŢĂ DE ANUL TRECUT

Nov 10,15:09

Live shopping, AR și VR shopping, cele mai noi trenduri în piața de retail, cu rate de conversie de până la 20% și retururi în scădere cu 40%

Nov 9,09:14

RETAILERII SE AŞTEAPTĂ CA VÂNZĂRILE DE APARATE FOTO ŞI CAMERE VIDEO SĂ CREASCĂ CU PÂNĂ LA 50% DE BLACK FRIDAY, ÎN 2022

Nov 3,09:39

PIAŢA DE EXPERIENȚE ȘI ACTIVITĂȚI CÂŞTIGĂ TOT MAI MULT TEREN ÎN DETRIMENTUL VACANŢELOR CLASICE. STRĂINII CHELTUIE DE 6 ORI MAI MULT DECÂT ROMÂNII

Nov 1,21:40

DE LA VIAŢA DE PĂRINTE LA BUSINESS DEDICAT PĂRINŢILOR. CUM ARATĂ PRIMA APLICAȚIE GRATUITĂ CARE VREA SĂ LE AJUTE PE MAME SĂ CÂŞTIGE TIMP PENTRU COPII

Nov 1,18:23

ROMÂNIA NU ARE STATISTICI ALE PACIENȚILOR CU LIMFEDEM, AFECȚIUNE DE CARE SUFERĂ 40% DINTRE PACIENȚII SUPUŞI UNOR INTERVENŢII CHIRURGICALE ONCOLOGICE

MOST VIEWED NEWS

Două dintre cele mai mari agenții de Digital Marketing - MoLoSo Agency și SEOcupcake își unesc forțele

Echipă de români lansează o platformă de NFT-uri bazată pe Inteligență Artificială

Coșurile Bokashi Organko, soluție eficientă de colectare separată și valorificare a bio-deșeurilor ca bază pentru compost, disponibile în România